نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود ویدئو | ضمیری: شورای ششم پس از ۱۶ سال طرح تفصیلی مشهد را به سرانجام رساند ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است
سرخط خبرها

عقب‌ماندگی مشهد در ساخت تصفیه‌خانه | ساخت هر تصفیه خانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد

  • کد خبر: ۵۳۶۴۹
  • ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
عقب‌ماندگی مشهد در ساخت تصفیه‌خانه | ساخت هر تصفیه خانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: هرچه مشهد در ساخت شبکه جمع آوری فاضلاب پیشرو است، در ساخت تصفیه خانه عقب مانده است.
محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: هرچه مشهد در ساخت شبکه جمع آوری فاضلاب پیشرو است، در ساخت تصفیه خانه عقب مانده است و دولت در حالی برای هر تصفیه خانه ۶ میلیارد تومان اعتبار می‌پردازد که ساخت هرکدام ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

حسین اسماعیلیان در نشستی خبری با حضور اصحاب رسانه افزود: اگر تمام شبکه فاضلاب مشهد اجرا شود، با وضعیت موجود ۵۰ درصد کمبود ظرفیت تصفیه خانه خواهیم داشت. ظرفیت فعلی تصفیه خانه‌های ما بیش از ۲۵۰ هزار مترمکعب است و تا سال ۱۴۲۰ این عدد باید به ۸۱۴ هزار مترمکعب برسد.


فروش پساب برای تأمین منابع مالی

اسماعیلیان افزود: یکی از روش‌های تأمین منابع مالی برای ساخت تصفیه خانه فروش پساب است که باتوجه به تأمین آب مشهد از این پساب، شرکت آب منطقه‌ای با آن مخالفت و ابراز نگرانی کرده است. این اختلاف نظر باعث شد که ۲ شرکت برای اولین بار پای میز مذاکره نشستیم و به یک مدل و برنامه مشترک رسیدیم که سهم و تکلیف دولت و شرکت آب و بخش خصوصی در آن مشخص شده است.


دولت و بخش خصوصی باهم تصفیه خانه می‌سازند

وی با اشاره به نیاز ۱۳ هزار میلیارد تومانی مشهد برای تأمین آب و پساب، ادامه داد: مشهد برای حل مشکلات خود، حداقل به ۴ تصفیه خانه نیاز دارد و ساخت این تصفیه خانه‌ها در دستورکار قرار دارد؛ یکی پرکندآباد ۲ است که سهم دولت و شرکت آبفای مشهد در آن مشخص شده است و پروژه دیگر هم خین عرب ۲ است که دولت باید اعتبار آن را تأمین کند. این پروژه که سال گذشته در شورای اقتصاد رد شد، با رایزنی نمایندگان مردم مشهد در مجلس و وزیر نیرو دوباره در دستورکار قرارگرفته است. ۲ تصفیه خانه مهم طبرسی شمالی و اولنگ ۳ را هم قرار است بخش خصوصی بسازد. بااین همه، اما ۳۷ درصد از منابع ساخت تصفیه خانه‌ها در مشهد از محل فروش پساب تأمین خواهد شد. در این مدل پروژه آب رسانی از سد شوریجه و یال شمالی هزارمسجد به شهر مشهد را هم بخش خصوصی انجام خواهد داد.
 
البته در راستای افزایش بهره وری از این پس تصفیه خانه به صورت قرارداد‌های بیست ساله بهره برداری، به بخش خصوصی واگذار می‌شود تا نگهداری بهتری از تجهیزات داشته باشند. وی افزود: یکی از مشکلاتی که با تصفیه خانه‌ها داشتیم، ماجرای انبار لجن بود که بوی آن ساکنان اطراف تصفیه خانه‌ها را به شدت آزار می‌داد. اکنون برای اولین بار در کشور سرمایه گذار به صورت علمی درحال تولید کود از لجن‌ها در شهر مشهد است.


آب سالم برای تمام مشهد

وی با بیان اینکه تمام آب شرب مشهد سالم است، گفت: مشهد نزدیک به ۶۰۰۰ کیلومتر شبکه آب رسانی دارد، بخش شایان توجهی از آب شهر مشهد از طریق ۵۰۰ حلقه چاه تأمین می‌شود و بقیه نیاز مشهد از طریق ۴ سد دوستی، ارداک، طرق و کارده، ۲ رشته قنات و یک دهنه چشمه تأمین می‌شود.
وی افزود: تا امروز بیش از ۳۶۰۰ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب احداث و تقریبا ۸۰ درصد این شبکه در شهر مشهد تکمیل شده است.

اسماعیلیان با اشاره به ادغام شدن شرکت‌های شهری و روستایی از سال گذشته برای ارائه خدمات هرچه بهتر به نقاط روستایی افزود: اکنون ۲۲۲ روستا به شهر مشهد تحویل داده شده است که جمعیتی در حدود ۲۴۵ هزار نفر دارد و کل شبکه آب رسانی آن‌ها حدود ۲۲۵۰ کیلومتر است.


افزایش ۱۰ درصدی مصرف در روز‌های کرونایی

افزایش ۱۰ درصدی مصرف آب در بخش خانگی از تأثیرات شیوع بیماری کرونا در شهر مشهد است که مدیرعامل شرکت آبفای مشهد این گونه درباره آن توضیح داد: در بعضی از روز‌ها و ماه ها، افزایش سی درصدی را هم پشت سر گذاشته ایم، درحالی که در بخش غیرخانگی و به ویژه مراکز اقامتی به دلیل تعطیلی این واحدها، حدود ۳۲ درصد کاهش مصرف آب داشته ایم.
وی افزود: در سال گذشته ۵۲ درصد از آب شهر مشهد از چاه‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی تأمین می‌شد و امسال این میزان به ۴۲ درصد رسیده است.


پروژه‌های تأمین آب برای روز‌های بحرانی

وی در ادامه بیان کرد: پروژه ذخیره سازی آب چاه‌های مشهد در حال انجام است و تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. با تکمیل این پروژه، در شرایط کم آبی ظرفیت خوبی به ذخایر آبی مشهد اضافه می‌شود. دیگر پروژه مهم آبفای مشهد، حفر چاه‌های مختلف داخل شهر است که طی یک سال گذشته ۸۷ حلقه چاه حفر شده است و با این پروژه ۱۲۰۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تأمین آب اضافه شده است.


وضعیت بحرانی ۷۹ روستای مشهد

وی با اشاره به وضعیت بحرانی آب در بیش از ۱۴۰ روستای اطراف شهر مشهد، بیان کرد: در ابتدای سال وضعیت ۷۹ روستا از این تعداد، اضطراری بود و نیاز به اقدام سریع داشتند. از ابتدای خردادماه، با حفر ۱۹ چاه برای تأمین آب شرب پایدار برای این روستا‌ها اقدام کردیم. البته پایدار شدن وضعیت تأمین آب و حل کامل مشکلات این روستا‌ها به ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که فعلا از طریق دیون تأمین شده است.
اسماعیلیان با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات تأمین آب روستا‌های جاده سیمان حل شده است، افزود: روستا‌هایی مثل دهرود و همت آباد در سال‌های گذشته از آب شرب پایدار برخوردار نبودند که فعلا مشکل کمیت حل شده است و به زودی مشکل کیفیت هم حل خواهد شد.


کار خوب شهرداری

اسماعیلیان در ادامه و با تقدیر از شهرداری مشهد برای آبیاری فضای سبز با آب غیرشرب، گفت: سهم آبیاری فضای سبز مشهد از آب شرب تنها ۲ درصد است که در مقایسه با دیگرشهر‌های کشور بسیار ناچیز است. شهرداری در اقدامی شایسته و درخور تحسین ۲۰۰ کیلومتر خط لوله برای جداسازی شبکه آب شرب از غیرشرب برای آبیاری فضای سبز ایجاد کرده است تا از این پس از منابع غیرکیفی خودشان برای این کار استفاده کنند.


انشعاب آب هیچ واحد اقامتی‌ای قطع نمی‌شود

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب مشهد با بیان اینکه کل بدهی‌های این شرکت از منابع مختلف در حدود ۱۱۵ میلیارد تومان است، گفت: از این رقم چیزی نزدیک به ۷ میلیارد تومان متعلق به واحد‌های اقامتی است که از ابتدای سال تعطیل بوده اند و طبق مذاکراتی که انجام شده قرار است ۱۵ درصد از این بدهی‌ها تا پایان دی ماه و ۱۵ درصد دیگر تا پایان بهمن ماه تسویه شود. ضمن اینکه تا امروز هیچ انشعابی بابت بدهی‌های سال ۱۳۹۹ هتل‌ها و واحد‌های اقامتی قطع نشده است.


خدمات آب هم غیرحضوری شد

وی با اشاره به راه اندازی نوسازی و بهسازی خدمات غیرحضوری شرکت آب و فاضلاب در زمان شیوع کرونا اظهار کرد: پیش ازاین تلفن ۱۲۲ تنها برای گزارش اتفاقات آب بود، اما با شیوع کرونا و نیاز به خدمات غیرحضوری، مشترکان تمام کار‌هایی را که نیاز دارند از طریق این شماره تلفن و به صورت شبانه روزی دریافت می‌کنند و چنانچه نیاز به حضور در شرکت آب باشد، همکاران ما به آن‌ها مراجعه خواهند کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->